Samenwerking zorg en onderwijs

Veel vraagstukken over inclusief onderwijs vragen om samenwerking van gemeenten en samenwerkingsverbanden. Op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp is nog een wereld te winnen.

 

Van losse werelden naar samenwerking

Onderwijs en zorg zijn nog vaak twee losse werelden met een eigen taal en eigen taken en rollen. Bovendien is er sprake van meerdere financieringsstromen en verschillend wettelijke kaders. Dit maakt het komen tot een samenwerking en integraal aanbod complex.

Groei van gespecialiseerd onderwijs en jeugdhulpgebruik

Alleen samen krijgen gemeenten, aanbieders van kinderopvang en intensieve vroeghulp, samenwerkingsverbanden, en scholen grip op de groei van het gespecialiseerd onderwijs en jeugdhulpgebruik. Maar hoe krijgen de partijen zicht op de leerlingstromen en hoe duid je de informatie? Sardes brengt leerlingstromen in beeld en voert gesprekken met de betrokkenen; tezamen vormt dit een stevige basis voor meer grip op de meest kwetsbare doelgroepen en meest kostbare interventies.

Inrichten van voorzieningen

Het realiseren van een dekkend netwerk is een blijvende uitdaging. Veel samenwerkingsverbanden voeren het gesprek over het inrichten van kleinschalige voorzieningen. Gemeenten en jeugdhulp zijn hierin vaak partners.

Visievorming, onderzoek, en gesprekspartner

In de samenwerking tussen zorg en onderwijs treedt Sardes op als gesprekspartner en onderzoeker. Wat is de gezamenlijke visie, wat stimuleert inclusie en wat juist niet, wat is de omvang van de doelgroep of hoe kunnen voorzieningen precies vorm krijgen of wat is hun effect? Heb je dergelijke vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Opdrachtgevers vertellen

Publicaties en nieuwsbrieven over dit thema