Van losse werelden naar samenwerking
Onderwijs en zorg zijn nog vaak twee losse werelden met een eigen taal en eigen taken en rollen. Bovendien is er sprake van meerdere financieringsstromen en verschillend wettelijke kaders. Dit maakt het komen tot een samenwerking en integraal aanbod complex. Maar de aandacht voor inclusief onderwijs, en daarmee voor vormen van onderwijs-zorgsamenwerkingen, groeit.
Zo is er op de landelijke route naar inclusief onderwijs aandacht voor het realiseren van laagdrempelige hulp om en nabij de school. Ondanks dat wetgeving nog niet optimaal is toegespitst op dergelijke initiatieven, is er ruimte om de samenwerking vorm te geven. In de praktijk wordt door het hele land geëxperimenteerd met verschillende vormen van onderwijs-zorgsamenwerking. Een samenwerking op dit niveau vraagt iets van alle betrokken partijen, van scholen tot jeugdhulppartners en van samenwerkingsverbanden tot gemeenten. Sardes ondersteunt bij het vormgeven en monitoren van deze processen om te zorgen dat ieder kind in Nederland mee kan doen.