Veel vraagstukken over inclusief onderwijs vragen om samenwerking van gemeenten en samenwerkingsverbanden. Op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp is nog een wereld te winnen.
Veel vraagstukken over inclusief onderwijs vragen om samenwerking van gemeenten en samenwerkingsverbanden. Op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp is nog een wereld te winnen.
Onderwijs en zorg zijn nog vaak twee losse werelden met een eigen taal en eigen taken en rollen. Bovendien is er sprake van meerdere financieringsstromen en verschillend wettelijke kaders. Dit maakt het komen tot een samenwerking en integraal aanbod complex.
Alleen samen krijgen gemeenten, aanbieders van kinderopvang en intensieve vroeghulp, samenwerkingsverbanden, en scholen grip op de groei van het gespecialiseerd onderwijs en jeugdhulpgebruik. Maar hoe krijgen de partijen zicht op de leerlingstromen en hoe duid je de informatie? Sardes brengt leerlingstromen in beeld en voert gesprekken met de betrokkenen; tezamen vormt dit een stevige basis voor meer grip op de meest kwetsbare doelgroepen en meest kostbare interventies.
Het realiseren van een dekkend netwerk is een blijvende uitdaging. Veel samenwerkingsverbanden voeren het gesprek over het inrichten van kleinschalige voorzieningen. Gemeenten en jeugdhulp zijn hierin vaak partners.
In de samenwerking tussen zorg en onderwijs treedt Sardes op als gesprekspartner en onderzoeker. Wat is de gezamenlijke visie, wat stimuleert inclusie en wat juist niet, wat is de omvang van de doelgroep of hoe kunnen voorzieningen precies vorm krijgen of wat is hun effect? Heb je dergelijke vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. In deze nieuwsbrief lees je meer over de weg naar een kansrijk en inclusief kindcentrum, onderzoek over thuiszittende jongeren in het vo, onze visie op de uitdagingen en kansen van de hervormingsagenda én jongeren uit de gesloten jeugdzorg keren terug in het onderwijs.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat om extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. Maar dit is geen gemakkelijke opgave: want hoe kom je gezamenlijk tot passende onderwijsplekken? En hoe evalueer je de samenwerking en resultaten met elkaar?