Zijn de afgesproken beleidsmaatregelen volgens plan ingevoerd door scholen? Hebben ze de gewenste impact op onderwijsprofessionals en leerlingen? En wat zijn de sterke en zwakke schakels in de beleidsketen? Op deze en vele andere vraagstukken geeft Sardes antwoord door middel van monitoring en evaluatie. Onafhankelijk én kritisch.
Samen met de opdrachtgever en/of werkgroep maken we een eenmalige of meerjarige monitor met relevante onderwerpen en vragen voor diverse informantengroepen. Bij meerjarige metingen bieden we inzicht in de samenhang in en verklaringen voor de ontwikkelingen in de relevante onderwerpen. Denk aan randvoorwaarden in tijd, ruimte, deskundigheid en geld, organisatie, aanbod, bereik, uitvoering, kwaliteit, slaag- en faalfactoren en opbrengsten.
Onderzoek naar effecten van beleid in praktijk
Met de resultaten van dit onderzoek krijgt de opdrachtgever kennis van de effecten van het beleid. Denk aan antwoorden op vraagstukken als: worden de doelstellingen gehaald, bij welke doelgroep wel en niet, hoe groot zijn de effecten, hoe kunnen de effecten worden geïnterpreteerd en wat zijn de werkzame elementen? Sardes brengt op inzichtelijke wijze meetbare én merkbare (on)bedoelde effecten in kaart.
Evalueren van beleidsmaatregelen
Het voorbereiden, ontwerpen, invoeren en evalueren van beleid vormt een cyclus waarin diverse ketenpartners een actieve rol hebben. Wordt het beleid zoals bedoeld uitgevoerd in de praktijk? Wat merken de professionals ervan? In hoeverre profiteren de kinderen en/of leerlingen van het beleid?
Onze aanpak in 3 stappen
1. Onderzoeksopzet ontwerpen
Een informatieve monitor of evaluatie met hoge gebruikerswaarde vraagt om een goed samenspel tussen opdrachtgever en Sardes. Sardes helpt opdrachtgevers bij het conceptualiseren en uitwerken van het vraagstuk, het verhelderen van de begrippen en het articuleren van de juiste onderzoeksvragen. In goed overleg ontwerpen we een haalbare en betaalbare onderzoeksopzet en bepalen we welke gegevens van welke informantengroep(en) nodig zijn voor adequate beantwoording van de onderzoeksvragen.
2. Selectie van passende onderzoeksmethoden
Afhankelijk van de onderzoeksvragen en -opzet zetten we (een combinatie van) kwantitatieve en kwalitatieve methoden en technieken van sociaalwetenschappelijk onderzoek in: secundaire analyses van openbare (cijfermatige) databronnen, documentenanalyse, deskresearch/ literatuuroverzicht, (online) vragenlijsten, observaties, (online) (groeps)interviews, vignetten, focusgroepen. Alle gegevens zetten we netjes op een rijtje en brengen we met elkaar in verband. Een analyse en synthese van de gegevens op overeenkomsten en verschillen naar relevante achtergrondkenmerken van informanten en organisaties geven dieper inzicht in de uit- en doorwerking van beleid in praktijk. Met aanbevelingen geven we de opdrachtgever houvast bij het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit van het beleid.
3. De resultaten
Van de resultaten van de monitor of evaluatie maken we data visuals en/of infographics. Indien gewenst zorgen we voor een individuele terugkoppeling naar de deelnemende organisaties en informantengroepen of maken we een benchmark voor de deelnemende organisaties. Op verzoek plaatsen we de bevindingen in een breder kader of theoretisch raamwerk en verbinden we de resultaten aan wat bekend is uit ander (inter)nationaal onderzoek.
Samen met Oberon, Kohnstamm Instituut en KBA Nijmegen verricht Sardes onderzoek naar de vier grootstedelijke werkplaatsen van het onderwijsachterstandenbeleid (Amsterdam, Groningen, Utrecht en Arnhem/Nijmegen). Het onderzoek richt zich op de samenwerking tussen professionals uit wetenschap, opleiding en praktijk en de invoering van effectieve onderwijsinterventies om doelgroepleerlingen meer ontwikkelkansen in het basisonderwijs te bieden. Dit onderzoek wordt in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd. De coördinatie van het onderzoek is in handen van het NRO.
Monitor gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid
In opdracht van de gemeente Harderwijk voert Sardes sinds 2021 jaarlijks een OAB-monitor uit. In deze monitor vragen we alles uit wat voor de gemeente én het veld interessant is. Zo maken we het bereik van en de toeleiding naar VVE zichtbaar, brengen we het aanbod van zowel VVE als OAB in beeld, evalueren we de doorgaande lijn tussen voor- en vroegschool én PO-VO en evalueren we de resultaatafspraken. Door middel van een infographic-rapport koppelen we de resultaten terug aan het veld en bespreken we samen met de gemeente en het veld de adviezen die uit de monitor voortkomen.
Publicaties over dit thema:
10 januari 2024
Monitor aanvullend onderwijs 2023: trends in aanvullend onderwijs
Met deze monitor is voor schooljaar 2022-2023 in kaart gebracht hoe het aanbod van aanvullend onderwijs eruitziet op scholen in het funderend onderwijs, hoeveel en waarom leerlingen er gebruik van maken en hoeveel hun ouders daarvoor hebben betaald.
Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (meting 3 – rapport)
Sardes, Oberon en Cebeon voeren onder gemeenten en ve-aanbieders een meerjarige landelijke monitor uit naar de (voorbereidingen op de) urenuitbreiding naar 960 uur voorschoolse educatie voor doelgroeppeuters en de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie. Zowel de implementatie als de besteding van de financiële middelen voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid komt aan bod.
De pedagogisch beleidsmedewerker voorschoolse educatie
Een consortium van de Universiteit Utrecht en Sardes doet wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van de urenuitbreiding en de inzet van pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie.
Wil je zicht krijgen op de impact van de afgesproken beleidsmaatregelen? Of ontdekken waar de sterke en zwakke schakels in de beleidsketen zich bevinden? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs.
Daar zijn wij blij mee! Hieronder kun je je gemakkelijk aanmelden. Vul ook jouw interesses in. Dan zorgen wij ervoor dat het nieuws nog beter aansluit.