Didactische leerlijn
Hoe maak je van meertaligheid een verrijking voor de hele groep? Meertalige kinderen brengen in hun thuistaal kennis mee, die vaak nog onzichtbaar blijft. Inclusief, meertalig onderwijs biedt hun de kans ook die kennis in te zetten. Dit draagt bij aan hun sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling en verrijkt het pedagogisch klimaat voor de hele groep. En… het biedt extra kansen voor ouderbetrokkenheid.
Verbondenheid en trots
Ouders die van de school de boodschap krijgen dat hun eigen taal waardevol is, voelen zich meer erkend in een essentieel facet van hun identiteit. Daardoor voelen zij zich meer verbonden met de school, de ontwikkeling van hun kind en de andere ouders. Ook kinderen die merken dat hun eigen taal wordt gewaardeerd, voelen zich meer verbonden met de school en met andere kinderen. In zo’n positief schoolklimaat weet iedereen dat een andere taal kennen niet iets is om te verstoppen, maar een deel is van jezelf, waar je ook trots op mag zijn.
Meertaligheid binnen professionaliseringstrajecten
Sardes besteedt in diverse taaltrajecten aandacht aan een inclusieve, meertalige benadering van het onderwijs. Zo is meertaligheid een onderdeel van het scholingstraject Dubbelslag Taalgericht Vakonderwijs, de training Absolute Beginners en het professionaliseringsprogamma Taal100.
Meertaligheid in de kinderopvang
Wij hebben, samen met SLO, de Toolbox Meertaligheid in de Kinderopvang ontwikkeld. Ook hebben wij, samen met onderzoeksbureau Beagle en digitaal bureau Het Woeste Woud, onderzoek gedaan naar het effect van meertalige digitale prentenboeken in de kinderopvang.
De Taalvriendelijke School
De ‘Taalvriendelijke School’ is een kwaliteitslabel en een netwerk van scholen die alle door de leerlingen gesproken talen verwelkomen en waarderen. Scholen met dit label, ontwikkeld door de RUTU Foundation, maken deel uit van een internationale gemeenschap van scholen die meertaligheid bewust een plek geven in het schoolbeleid en in de onderwijspraktijk. Wij helpen je graag om dit label te behalen.