Sinds enkele jaren zet Humankind pedagogische coaching in om de deskundigheid van haar pedagogisch professionals te bevorderen. Nu vond de organisatie het tijd om de balans op te maken: hoe wordt de coaching ervaren en wat levert het op?
Humankind is met 40 jaar ervaring één van de voorlopers op het gebied van kinderopvang en -ontwikkeling. Dagelijks zetten de pedagogisch professionals zich met hart, hoofd en handen in voor optimale ontwikkeling van ieder kind.
Deskundigheidsbevordering
Hoewel de organisatie al langer gebruikmaakt van coaching heeft de invoering van de Wet IKK in 2019, en het intreden van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie in 2022, het belang vergroot. “Wij zien pedagogische coaching echt als deskundigheidsbevordering,” legt Marijke Koekkoek, manager Pedagogiek en Kwaliteit bij Humankind uit. “Hoe beter onze pedagogisch professionals in staat zijn om pedagogisch didactische interventies te plegen, hoe groter de ontwikkelkansen van de kinderen zijn.”
Onderzoek uitbesteden
Om de inzet en meerwaarde van de geboden pedagogische coaching inzichtelijk te maken, schakelde de kinderopvangorganisatie Sardes in. Marijke: “We wilden zelf een onderzoek opzetten, maar kwamen tot het inzicht dat dit beter ging met externe ondersteuning. Met de hulp van Sardes kwam het project in een stroomversnelling. Binnen enkele weken lag er een heldere onderzoeksopzet en waren de vragenlijsten klaar om verspreid te worden.”
Een breed perspectief
Zowel het perspectief van de pedagogisch professionals als de pedagogisch coaches zelf komt in het onderzoek van Sardes aan bod. De coaches vertellen bijvoorbeeld welk deel van hun tijd aan coaching wordt besteed, welke coachingsvormen zij toepassen en of er gewerkt wordt aan de hand van een coachplan. De pedagogisch professionals geven inzicht in hoe zij deze methoden hebben ervaren. Zo achterhaalt Humankind hoe de coaching in de praktijk wordt vormgegeven en wat de impact ervan is.
Meetbaar
“Het meetbaar maken van pedagogiek is erg ingewikkeld,” legt Marijke uit. “Door het onderzoek uit te voeren onder coaches en pedagogisch professionals kan Sardes verbanden leggen en krijgen we een goede indruk van de bedoelde en onbedoelde effecten van de inrichting van de coaching. De onderzoeksresultaten en aanbevelingen die hieruit voortkomen bieden mij een degelijke onderlegger om vervolgbesluiten op te nemen.”