Overgangen zijn spannende momenten voor kinderen en ouders, want er begint een nieuwe fase. Wij geloven dat professionals in deze overgangsperiodes hét verschil kunnen maken voor kinderen.
Overgangen zijn spannende momenten voor kinderen en ouders, want er begint een nieuwe fase. Wij geloven dat professionals in deze overgangsperiodes hét verschil kunnen maken voor kinderen.
Het Nederlandse opvang- en onderwijssysteem kent twee essentiële overgangen: op vierjarige leeftijd gaan de meeste kinderen naar school en op twaalfjarige leeftijd gaan kinderen naar het voortgezet onderwijs. Dat zijn beide spannende momenten voor kinderen en ouders, want er begint dan écht een nieuwe fase. Kinderen die een soepele overgang ervaren, voelen zich snel op hun gemak op hun nieuwe plek, zijn gemotiveerd, hebben het gevoel erbij te horen en maken groei door in schoolse en sociale vaardigheden. Een niet soepele overgang kan aanpassingsproblemen veroorzaken en kan een negatief effect hebben op de ontwikkeling. Zeker bij kinderen die niet vanzelfsprekend de beste kansen krijgen, is extra aandacht bij de overgangen van belang.
Een kindvriendelijke overgang naar het basisonderwijs kenmerkt zich door samenwerking en afstemming, overdracht van informatie over kinderen, een doorgaande lijn in aanbod en betrokkenheid van kinderen en ouders. Professionals van voorschoolse voorzieningen en basisscholen staan, in samenwerking met ouders, voor de opdracht om samen continuïteit in de ontwikkeling van kinderen te garanderen.
In Nederland kennen we een vroege selectie voor het voortgezet onderwijs. Mede daardoor krijgen leerlingen met lager opgeleide ouders of met een andere thuistaal vaker een lager advies dan op grond van hun prestaties passend zou zijn. Dat is ongewenst in het licht van gelijke kansen, maar ook demotiverend voor leerlingen. Leraren in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen de problemen rondom de overgang van po naar vo verkleinen. Zij maken afspraken over een doorgaande lijn, helpen leerlingen bij hun schoolkeuze, dragen leerlingen goed over en zorgen voor een passende plaatsing in het voortgezet onderwijs. Ook bijzondere voorzieningen, zoals een Kopklas, zomerschool, 10-14 onderwijs of Brede School Academie, kunnen een oplossing bieden voor specifieke problemen rondom dit schakelmoment.
Het flexibiliseren van de overgang van het po naar het vo en het uitstellen van selectie, zijn aanleidingen om te onderzoeken of 10-14 onderwijs een oplossing biedt. Sardes ondersteunt scholen en schoolbesturen bij het maken van een weloverwogen keuze.
Deze Sardes Special gaat over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk onderwerp voor Sardes: het bevorderen van gelijke kansen en een soepele schoolloopbaan gaan ons aan het hart. We belichten de overgang van po naar vo vanuit verschillende perspectieven en ook in de context van beleid en wetgeving.
In deze Sardes Special belichten we de overgang van voorschool naar school vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast vind je in de gehele Special voorbeelden van een doorgaande lijn, zoals het onderbrengen van peuters en kleuters in één voorziening, het regelmatig samen laten spelen van peuters en kleuters die extra zorg nodig hebben en een school die de doorgaande lijn als speerpunt heeft benoemd.
De overgang van kinderen van kinderdagverblijf naar basisschool kan beter. De praktische handreiking ‘Dag kinderdagverblijf, hallo school! van Sardes helpt kinderdagverblijven en basisscholen om de overgang soepel te laten verlopen.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.